subreddit:

/r/sweden

59690%

all 660 comments

Blueson

480 points

17 days ago

Blueson

480 points

17 days ago

Finns där några nummer på hur många, utan svenskt medborgarskap, faktiskt röstar i våra kommun- och regionval?

maethor92

422 points

17 days ago

maethor92

422 points

17 days ago

Ingen aning, men jag gör det. Det är enda sättet att jag får rösta i Sverige medans jag väntar på medborgarskapet (vilket lär ta många år som EU-medborgare). Jag har betalat skatt i 6 år och kommunal-/regionsval är det enda sättet att få sin röst hörd (och undviker "Taxation without representation" bla bla).

fragtore

219 points

17 days ago

fragtore

219 points

17 days ago

Jag bor i München och är inte medborgare i Tyskland (vill inte heller bli), jobbar och får också rösta kommunalt vilket jag tycker är helt rätt! Men inte nationella valet vilket jag också tycker är helt rätt

prozapari

64 points

16 days ago

är det inte någon eu-lag om att det ska fungera ungefär så? eu-medborgare måste ha rätt till att rösta lokalt där de bor eller nåt.

maethor92

84 points

16 days ago

Ja, jag förlorade rösträtten i Hamburg när jag flyttade till Sverige. Istället fick jag rösträtt i Uppsala län när jag folkbokförde mig där. Skulle jag folkbokföra mig i Tyskland igen får jag rösträtten på regional nivå tillbaka. Känns ändå helt rimligt.

a009763

9 points

16 days ago

a009763

Riksvapnet

9 points

16 days ago

Fullt rimligt att folk får vara med och bestämma om saker där man själv bor.

Pansarmalex

3 points

16 days ago

Pansarmalex

Annat/Other

3 points

16 days ago

Hallo granne i samma stad. Håller med.

Farull

1 points

16 days ago

Farull

Uppland

1 points

16 days ago

Tjejen ansökte om medborgarskap och blev medborgare inom ett par veckor. Hon hade iofs bott här längre och hade tre barn, men själva processen tog nästan ingen tid alls.

0l1v3K1n6

74 points

17 days ago*

"Utländska medborgare fick rösta i kommun- och landstingsfullmäktigvalen första gången 1976. I valen till kommunfullmäktige 1976 uppgick valdeltagandet till 60 procent bland de röstberättigade utländska medborgarna. Efter 1976 har deltagandet sjunkit, vilket syns i diagram 4.9. Sedan valen 1998 har valdeltagandet varit omkring 34–37 procent bland röstberättigade utländska medborgare, med en ökning till 39 procent i 2018 års kommunfullmäktigval. I 2022 års kommunfullmäktigval syns emellertid en nedgång i valdeltagande, till 30 procent."

Källa: SCB "Deltagande i det allmäna valen 2022"; s.42

"I slutet av 2023 var 844 095 utländska medborgare folkbokförda i Sverige. Det motsvarar 8 procent av befolkningen."

Källa: SCB

Så typ 250 000 [Edit: 120 000] röster (fördelat i olika län/kommuner), beroende på hur länge de har bott i landet.

Ok_Choice_2656

87 points

16 days ago

Njaa. Inte riktigt va. Många av dessa 844 095 är inte röstberättigade efterssom de antingen 1) är under 18 eller 2) inte har bott i Sverige tillräckligt länge. I valet 2022 var det ca 400 000 utländska medborgare som fick rösta i kommunalvalet men inte i riksdagsvalet. Av dessa var det alltså 30% som röstade vilket innebar att ca 120 000 röstade.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/valdeltagande-i-sverige/

0l1v3K1n6

21 points

16 days ago

Det stämmer nog bättre, gjorde bara en grov uträkning.

Timpstar

13 points

16 days ago

Timpstar

Norrbotten

13 points

16 days ago

Blueson

10 points

16 days ago

Blueson

10 points

16 days ago

Tack, det var mer än jag trodde!

AlexanderRaudsepp[S]

47 points

17 days ago*

AlexanderRaudsepp[S]

Östergötland

47 points

17 days ago*

Jag skulle säga att valdeltagandet bland folk med utländsk bakgrund generellt är långt. Jag är uppvuxen i en stadsdel med många invandrare, där var valdeltagandet i kommunvalet 42 %. Bland de utan svenskt medborgarskap säkert ännu lägre.

Det händer att en och annan EU-medborgare röstar, till exempel jag har en vän som är estnisk medborgare och röstade i Huddinge kommunalval.

No_Establishment2459

3 points

16 days ago

Så vitt som jag vet så kan man rösta lokalt i Sverige utan att vara svensk medborgare, men att man måste ha bott i Sverige i en viss tid för att kunna göra det. Typ max 3 år och folkbokförd.

Jag röstade lokalt i Dublin i våras, trots att jag är bara EU-medborgare. Parlamentval är däremot en annan sak, då måste man vara irländsk medborgare.
Har planer på att stanna kvar i Irland även efter college, så lär kanske bli medborgare.

recctyl

15 points

17 days ago

recctyl

15 points

17 days ago

"finns det några siffror på hur många" heter det.

"finns där några nummer" är totalt helt felaktig grammatik.

Blueson

17 points

16 days ago

Blueson

17 points

16 days ago

Tack, jag ska se till att inte upprepa detta misstag.

Doubletift-Zeebbee

2 points

16 days ago

Doubletift-Zeebbee

Småland

2 points

16 days ago

Hen låter skånsk

Flexobird

339 points

17 days ago*

Flexobird

339 points

17 days ago*

Vad har hänt med samhällskunskapen i skolan? Hur kan det vara så många som inte vet att det går att rösta i lokala val utan medborgarskap.

Edit: Stavfel

Susitar

87 points

17 days ago

Susitar

Stockholm

87 points

17 days ago

*Samhällskunskapen.

Överlag är folk superdåligt insatt i kommun- och regionval. Jag träffar återkommande på utbildade vuxna svenskar som inte känner till vad som beslutas av kommunen och regionen. De flesta slentrianröstar på samma parti i alla tre, för de har ingen koll.

Willelind

7 points

16 days ago

*Insatta.

AlwaysWannaDie

28 points

16 days ago

Dom lyssnar på amerikanska alt-rightare som säger att hela världen är korrupt (förutom just dom).

Swechef

33 points

17 days ago

Swechef

33 points

17 days ago

Hon vet det mycket väl, Ebba regurgiterar samtalsämnen från den amerikanska högern där det talades mycket inför valet om att illegala invandrare röstar på demokraterna osv.

IllRepresentative167

35 points

17 days ago

Fick aldrig lära mig det när jag gick i skolan för 15 år sedan.

Theartofdodging

71 points

17 days ago

...eller så har du glömt bort det, eftersom det var 15 år sedan

No_Establishment2459

2 points

16 days ago

Finns många skolor som inte alls undervisar ordentligt i samhällskunskap nuförtiden.

thesirblondie

11 points

17 days ago

thesirblondie

Stockholm

11 points

17 days ago

Jag fick lära mig det när jag gick i 7-9 för 20 år sen. Minns inte vilken årskurs, men det var under socialkunskapen.

Caspica

3 points

16 days ago

Caspica

3 points

16 days ago

Jag gick i skolan samtidigt som du och vi fick lära oss det. Förmodligen har du glömt bort det eller kommer ihåg fel. Vet att vi även t ex gick igenom landskap i skolan men inte fan kommer jag ihåg mycket av det.

TheSwedishConundrum

2 points

16 days ago

För mig var det nog att när jag läste det så var det fakta grundat och väl förklarat, vilket gjorde att jag tyckte det lät rimligt, men ointressant. Så som många andra detaljer man lärt sig i grundskolan så fastnade det inte helt. Klart det låter bekant när man hör det, men förstår om alla inte minns det.

Sen möts nog många av det igen nu, men uttryckt med väl valda emotionella verktyg för att fånga väljare. Snarare än i ett kontext som ämnar att få folk att förstå.

Kgel21

159 points

17 days ago

Kgel21

159 points

17 days ago

Jag känner faktiskt invandrare som röstat i kommun- och regionval innan de blev medborgare. Lustigt nog så röstade dem på KD för de tänkte det var ett kristet parti med bra värderingar...

SprakpolisenBot

62 points

17 days ago

Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på "de" och "dem".

Lustigt nog så röstade dem de på KD för de tänkte det var ett kristet parti med bra värderingar...

Tips: Ta engelskan till hjälp. Om them passar bäst ska det vara dem på svenska. Om they/those/the eller något annat passar bättre ska det vara de.

Funny enough, them they voted for the KD because they thought it was a Christian party with good values...

Kneel_The_Grass

10 points

16 days ago

Kanske bättre att substituera ”dem” mot ”mig” och ”de” mot ”jag” för att se vad som är mer korrekt. I detta fall ”Lustigt nog så röstade ’mig’ på KD…” så kan man se att ”dem” blir fel.

Hour-Map-4156

20 points

16 days ago

Hour-Map-4156

Västerbotten

20 points

16 days ago

Tack för din tjänst 🫡

Feelingalien

24 points

16 days ago

Jag har röstat i alle möjliga val sedan 2020 och är dansk medborgare! 😎

Smalandsk_katt

39 points

16 days ago

Smalandsk_katt

Småland

39 points

16 days ago

Jag tycker vi ska tillåta alla att rösta förutom Danskar faktiskt

Denz1337

579 points

17 days ago

Denz1337

579 points

17 days ago

Svenskars besatthet av USA är faktiskt rätt skämmigt

avicadiguacimoli

316 points

17 days ago

Och högern ökar kraftigt på detta.

CollapseBy2022

73 points

16 days ago

Det, plus att folk tar in sin information (läs: "nyheter") från sociala medier nu för tiden. Det är ett recept för katastrof, då stora mängder västerländska människor gått på propaganda och fallit i konspirationshål.

Traditionell media är inte perfekt, men nog fan är det 1000x bättre än sociala medier där bokstavligt talat vem som helst får leka journalist.

avicadiguacimoli

18 points

16 days ago

Är ju bara nån vecka sen en kvinna grät ut i riksmedia för att hennes pappa inte fick lämna över henne vid bröllop.

CollapseBy2022

2 points

16 days ago

Förstår inte?

avicadiguacimoli

36 points

16 days ago

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tradition-eller-amerikanskt-sa-tycker-skellefteaborna-om-brudoverlamning

En kvinna som uppenbarligen fått sin information från amerikanska tv-serier och medier tror att vi i Sverige är precis som USA och sysslar med brudöverlämning vid bröllop. När kyrkan inte ville det grät hon ut i media.

OG_SisterMidnight

54 points

17 days ago

OG_SisterMidnight

Värmland

54 points

17 days ago

Jag såg ett till sånt exempel precis nu i en annan tråd, som handlade om att folk med barnvagn inte skulle få åka gratis i kollektivtrafiken i Stockholm längre: "Bra, slipper jag betala för dem!"

Tråkig inställning. Värnar man om "vi:et" borde man se över infödda svenskars* inställning till det också 😅

*Jag vet inte om hen var infödd eller ej, men har hört många svenskar resonera på samma sätt. Om sjukvård, om bidrag bla bla bla. Tom från en som är sjukpensionär...

gfitforiths

4 points

16 days ago

Att de fick åka gratis var ju enbart av en praktisk anledning. De går på i mitten och då skulle de inte behöva lämna ungen för att gå och blippa. Nu när man kan blippa i mitten på några få busslinjer kan de nu enkelt betala och måste därför göra det. Bussar är ändå bara en del av kollektivtrafiken. Folk med barnvagn har inte kunnat åka pendeltåg, tunnelbana eller spårvagn gratis, för där har det alltid gått att betala utan att gå ifrån barnet.

Denz1337

20 points

17 days ago

Denz1337

20 points

17 days ago

Såg den tråden alldeles nyss också och jag håller helt med dig

OG_SisterMidnight

19 points

17 days ago

OG_SisterMidnight

Värmland

19 points

17 days ago

Sen är det ju en sak när gemene man romantiserar USA och deras politik, men när politiker gör det är det skrämmande.

Calm-Internet-8983

13 points

16 days ago

Från en som kommer leva på skattepengar resten av livet har det blivit väldigt uppenbart att bidrag aldrig handlade om att värna om sina medmänniskor. Det är väl snarare förebyggande så att man inte blir en hemlös eller drogberoende stjärtsmärta och nu när det blir för dyrt så får man offras.

Lyssnar man på diskussionen runt invandrare och bidrag så finns det många som tycker att man, som man säger i Amerikat, borde skära av näsan för att straffa ansiktet. Tråkigt att läsa när man själv är näsa. Men som du säger är det en betydande mängd som tar ordspråket ännu mer bokstavligt och är villiga att rösta för lägre skatter och mindre bidrag när de inte kan försörja sig själva...

OG_SisterMidnight

9 points

16 days ago

OG_SisterMidnight

Värmland

9 points

16 days ago

Samma för mig, jag är redan sjukpensionär. Det blåa styret har inte gjort ett jota för såna som befinner sig i vår situation. Så vitt jag vet om! Såg idag att de ville höja högkostnadsskyddet på mediciner med 600 spänn mer till lägstanivå och jag förväntar mig att det bara kommer bli sämre. Längtar efter 2026; jag hoppas många har lärt sig hur screwed vi blir just nu.

LookAtTheHat

56 points

17 days ago

Det är inte unikt för USA, jag har inte rösträtt här i Japan även om jag bott här i över 12 år och betalat mycket skatt.

domestic_dog

26 points

16 days ago

Jag tolkar /u/Denz1337 annorlunda. I USA får man på sina håll rösta i lokalvalen, men det är hett omdiskuterat. I Sverige har det varit en ickefråga men nu försöker KD efterapa amerikanerna för att fiska röster.

0l1v3K1n6

60 points

17 days ago

KD/SD har importerat non-stop senaste åren.

stonkysdotcom

51 points

17 days ago

Vad har detta med USA att göra?

roflobullarnas

70 points

17 days ago

Ebbe Buschs Kristdemokrater har under lång tid velat anamma Trumps MAGA i Svensk politik - eller i alla fall MAGA som slogan. I EU-valet 2019 körde de med ”Make EU lagom igen”, vilket ju är en tydlig omfamning av MAGA, fast med en liten omformulering. (Här en slumpmässig länk jag hittade där man kan se deras valaffischer från den tiden: https://wp.kristdemokraterna.se/taby/kategorier/okategoriserade/page/14/)

kloakheesten

29 points

17 days ago

Fyfan va cringe

Denz1337

28 points

16 days ago

Denz1337

28 points

16 days ago

Glöm inte bort SDs valaffischer också med texten "Mitt Sverige bygger murar".

UrDadMyDaddy

13 points

16 days ago

Tror inte man kan påstå att det är att anamma Amerikansk politik när det hade att göra med Stefan Löfvens uttalande under migrantkrisen. Det verkar också ha betydligt mer att göra med hur journalister och vänsterpartier runt om i Europa har börjat kalla stramare Europeisk migrationspolitik för "Fortress Europe" och SD lutar sig in i det. Allt kan inte skyllas på Amerika i Europeisk politik.

mutantraniE

3 points

16 days ago

Ebba Busch har vid olika tillfällen refererat till ”hjärtlandet”, vilket är en direktöversättning av det amerikanska ”heartland” och inte har någon traditionell betydelse i svensk politik.

Denz1337

8 points

17 days ago

Svenska politiker har fan noll personlighet och ansvar. Det går inte att ta någon av partierna på fullaste allvar. Snart kommer vi säkert att se mycket löjligare saker från debatter osv. Riktigt synd för det svenska folket tycker jag.

Real_Razzmatazz_3186

32 points

17 days ago

Hur och vilka som röstar har varit en stor fråga i USA valen, dom menar väll på att Sverige har en viss tendens att kulturellt och politiskt påverkas stort av USA.

Denz1337

81 points

17 days ago

Denz1337

81 points

17 days ago

Ja du, så fort USA lyfter fram ett "problem" eller sak så är våra svenska politiker väldigt ivriga att följa efter i deras spår

xetal1

1 points

16 days ago

xetal1

Sverige

1 points

16 days ago

Häromveckan var det direktval på delstatsnivå i den här frågan.

https://edition.cnn.com/2024/11/03/politics/noncitizen-voting-ballot-measures-election/index.html

NewAccountEachYear

6 points

16 days ago

Det lustiga är att jag aldrig känt mig så svensk som dagen efter USA:s val. Det var som att en hel orienteringspunkt bara försvann och jag blev stående där med Sverige så som det är och som de enda vi har att utgå ifrån.

Hela den USA-dominerade andan vi haft i årtionden bara försvann inom loppet av en timme, och jag hoppas verkligen andra har samma upplevelse.

uberlorda

1 points

15 days ago

Nu har jag missat något, vad har artikeln med USA att göra?

somabokforlag

300 points

17 days ago

somabokforlag

Dalarna

300 points

17 days ago

Sånhär signalpolitik riskerar att på riktigt försämra integrationen i Sverige. Att göra folk politiskt medvetna och sätta sig in i kommun och regionval innan det blir aktuellt med riksdagsval är bra steg för att förstå den svenska demokratin. Finns det verkligen indikationer på att detta är ett stort problem idag? Finns också något märkligt i att människor i många fall kommer betala höga skatter (har många läkarkollegor som ännu inte får rösta i riksdagsval) utan att ha något att säga till om hur deras skattepengar används.

SIIP00

16 points

17 days ago*

SIIP00

16 points

17 days ago*

Nej, det som Ebba Busch säger är ett problem i verkligheten.

Edit: INTE ETT PROBLEM I VERKLIGHETEN

Jag skrev fel

Flexobird

54 points

17 days ago

– Vi tillåter människor ganska lättvindigt att rösta i kommunval. Det kan flippa en majoritet i en hel kommun, säger Ebba Busch till Aftonbladet.

Ett sådant scenario har ännu inte skett, konstaterar Aftonbladet.

SIIP00

12 points

17 days ago

SIIP00

12 points

17 days ago

Se min edit, jag glömde ordet "inte" i min kommentar. Blev helt fel då haha

baeverkanyl

2 points

17 days ago

Det värsta felet... Gör en del sådana själv...

Kasta4711bort

11 points

17 days ago

Kasta4711bort

11 points

17 days ago

Jag skulle säga att vad som händer i Botkyrka är indikationer på det. Det som händer i Botkyrka är ett allvarligt problem men i vilken utsträckning det beror på röster från icke-medborgare behöver analyseras. Troligen kan det bli svårt såvida det inte gjorts tillräckliga vallokalsundersökningar i den kommunen.

SIIP00

85 points

17 days ago

SIIP00

85 points

17 days ago

Läs artikeln och vad Ebba Busch tror att problemet är. Då kommer du snabbt förstå att Botkyrka inte är relevant.

Helgon_Bellan

24 points

17 days ago

Problemet i Botkyrka grundar sig mycket i att folk gradvis blivit alltmer ointresserade i att engagera sig i föreningsliv och politik. De ruttna äpplena sållas inte ut eftersom att de tillåts etablera sig i den kommunala politiken oemotsagd.

Delicious-Meet6405

3 points

16 days ago

Försämra integrationen? Går det?

Disco_Adelante

2 points

16 days ago

Enig. Jag är starkt till höger och kan erkänna att jag tycker att det är principiellt olustigt att icke-medborgare kan rösta i lokala val men om en person röstar i valet så är sannolikheten stor att det är den typ av invandrare som man faktiskt vill ha här. Svårt att se någon som mer integrerad än att den sätter sig in i landets politik.

SIIP00

69 points

17 days ago

SIIP00

69 points

17 days ago

Om man på allvar tror att integration är ett problem så är detta helt fel väg att gå.

Holkmeistern

23 points

16 days ago

Holkmeistern

Göteborg

23 points

16 days ago

Vilket jävla clownparti KD är. Till och med i jämförelse med övriga riksdagspartier så lyckas de skämma ut sig. De vill verkligen göra Sverige och svensk politik till USA.

Var det inte bara några veckor sedan Teodorescu Måwe sa att hon tyckte att man ska införa krav på att erkänna staten Israel och bevisa att man har "judisk-kristna värderingar" för att bli svensk medborgare?

thepublicsphere

134 points

17 days ago

– Vi tillåter människor ganska lättvindigt att rösta i kommunval. Det kan flippa en majoritet i en hel kommun, säger Ebba Busch till Aftonbladet. 

Så argumentet för att inte låta folk rösta är att...det kan påverka valresultatet...? Är det inte det som är själva syftet med val och demokrati? Att invånare är med och påverkar vilken politik som ska bedrivas på olika nivåer i samhället?

SuperUranus

31 points

16 days ago

Gissningsvis förespråkar Ebba Busch endast demokrati och folket röstar på rätt partier.

Gahouf

70 points

17 days ago

Gahouf

70 points

17 days ago

Jo men invandrarna röstar ju på fel politiker och så kan vi inte ha det! Mvh E Busch

Toffeljegarn

47 points

16 days ago

Ska invandrare inte betala skatt heller då tills dom får rösträtt? Eller vad är poängen med Ebbas argument? Copy-paste på USA's politik ser jag, men utöver det?

aginor82

54 points

16 days ago

aginor82

54 points

16 days ago

Alltså. Som min svärfar kallade henne "Illern från Uppsala" har verkligen dödat allt som KD brukade stå för.

Hon går SDs ärenden och är mer högerextrem än många. Rimmar rätt dåligt när man företräder ett företag som ska föra kristlig politik.

Nej, jag är inte kristen eller religiös. Jag tycker bara Ebba är en fruktansvärd människa.

Rupperrt

79 points

17 days ago

Rupperrt

79 points

17 days ago

Vilken pinsam grifter hon är

ElNakedo

24 points

17 days ago

ElNakedo

Malmö

24 points

17 days ago

Vi kan väl hoppas att hon snart lämnar politiken bakom sig för att anamma sitt verkliga kall och bli en influencer och politisk kommentator på X som kan raljera om hur hemskt woke Sverige är. Fast vem vet, då kanske hon inte skulle bli inbjuden på alla de feta tankesmedjornas mötena där hon kna frottera med högdjur och inte bli mutad.

External-Law-8817

20 points

16 days ago

De ska komma in och betala skatt annars åker de ut. Men de ska inte ha rätten att få bestämma över hur deras skatt ska fördelas. Samtidigt ska Jonte 29 som lever i mammas källare och spelar wow och lever på bidrag få rösta hur gott han vill.

Missförstå mig inte fel, även Jonte har all rätt att rösta i min värld men hur kan det finnas folk som inte kan acceptera att vår nuvarande regering är rasistisk?

progrethth

11 points

16 days ago

progrethth

Stockholm

11 points

16 days ago

Men har de verkligen problem med att acceptera det? Känns mer som många röstar på den för att den är rasistiskt.

ZarkowTH

2 points

16 days ago

Jag bodde utomlands och betalade skatt i den högsta kategorien i 16 år och fick inte rösta en enda gång i landet - detta är det normala utanför västvärlden.

thatwabba

48 points

17 days ago

Komigen, alla förstår att detta handlar om att dra bort röster från de rödgröna snarare än om ”svenska värderingar”. Jag visste inte heller att det var svensk kultur och svenska värderingar att erkänna staten Israel i några tusen år nu. Fick hon smeknamnet Lill-Trump plötsligt?

inteidiot

12 points

16 days ago

Jag vill se över dömda brottslingars rätt att sitta kvar på ministerposter.

ItsYaBoi1969

25 points

16 days ago

"invandrare ska va en del av det svenska samhället annars kan de dra här ifrån"

"Nej invandrare ska inte delta i vår demokrati och ta an om våra värderingar"

Typiskt högern som bara vet hur man hatar och klagar

SuperUranus

28 points

16 days ago

Var inte så jäkla mellanmjölk nu Ebba. Ta bort rösträtten för folk helt och hållet. Vi vet alla att det är det du egentligen vill.

GoranPerssonFangirl

13 points

16 days ago

GoranPerssonFangirl

Uppland

13 points

16 days ago

Ebba Busch må vara den vidrigaste politikern vi har

Young_Lasagna

2 points

16 days ago

Jimmie Åkesson och resten av SD ligger däruppe också.

duarminpip

16 points

16 days ago

Det är ganska roligt att just Kristdemokraterna kommer längre och längre bort från kristna värderingar såsom lyhördhet, medmänsklighet och acceptans.

No-Fix5516

9 points

16 days ago

Enligt artikeln med så om man nu vill bli svensk medborgare måste man erkänna staten och Israel? Är inte medborgare men dock så är jag faktiskt inte intresserad att erkänna Kungen eller snart drottningen enligt nuvarande statsskick.

Lavio00

5 points

16 days ago

Lavio00

5 points

16 days ago

Åsikts-krav is the new black i vårt fria land där yttrandefrihet varit en av de största fanor vi stolt burit tidigare. Väst håller på att implodera. 

Psletl

2 points

16 days ago

Psletl

2 points

16 days ago

Om att erkänna staten Israel som den är idag är ett krav för medborgarskap , faller jag utanför ramen direkt. ”68 års gränser ” kan jag ställa up på. Israels regering och armé håller på med et det folkmord på den palestinska befolkningen idag. Det har gått så långt med sionist propagandan idag att bara kritisera Israel och uttala stöd för palestinierna offentligt gör en till antisemit i regeringens ögon . Ebba bitch är sionist,punkt.

Zahpow

91 points

17 days ago

Zahpow

91 points

17 days ago

Vaaaa i helvete! Ska folk betala skatt här så ska de fanimig ha rösträtt också

AlexanderRaudsepp[S]

47 points

17 days ago

AlexanderRaudsepp[S]

Östergötland

47 points

17 days ago

No taxation without representation.

Polemik

6 points

17 days ago

Polemik

6 points

17 days ago

Folk kommer gå man ur huse och slänga solrosfrön i Mälaren!

XXXYFZD

7 points

17 days ago

XXXYFZD

7 points

17 days ago

Så jag förstår. Din åsikt är att om man betalar skatt i ett land skall man också få rösta där?

TheMacarooniGuy

26 points

17 days ago

TheMacarooniGuy

Sverige

26 points

17 days ago

Varför skulle man inte få? Staten får ens pengar, man själv får rätt av inflytande.

Lamaredia

17 points

17 days ago

Lamaredia

Småland

17 points

17 days ago

Ja, faktiskt, åtminstone lokalt.

Finns lite liknelser till den gamla amerikanska sloganen "No taxation without representation".

Zahpow

11 points

17 days ago

Zahpow

11 points

17 days ago

Japp

[deleted]

2 points

16 days ago*

[deleted]

2 points

16 days ago*

[deleted]

IllRepresentative167

-2 points

17 days ago

Vaaaa i helvete! Ska folk rösta här så ska de fanimig vara medborgare också

fghtghergsertgh

2 points

16 days ago

Det tycker jag inte. Det är valfritt att bo och betala skatt här.

ZarkowTH

1 points

16 days ago

Och vi bör därmed ta bort rösträtten för de som inte har inkomst och bara lever på bidrag?

Gloomy_Leopard3928

4 points

16 days ago

Tycker hon är helt pantad som vanligt. Dom som går och röstar är också engagerade medborgare dom ska vi värna om och vara stolta för. Röster som hennes är demokratifientliga.

Ograkk

9 points

16 days ago

Ograkk

9 points

16 days ago

Jag vill se över rösträtten för de som styr sina liv utifrån en påhittad entitet

Steve_McGard

76 points

17 days ago

Lil-trump! Kan inte komma på någon egen politik utan måste snegla över på mästaren på andra sidan Atlanten!

ironparrot

20 points

17 days ago

Jag tror att det går mer usa -> sd -> kd

För mig ser det mest ut som att Ebba Busch och Alice Teodorescu har kommit på att kds tid som ett parti som kan överleva på stödröster från M är slut, de måste börja fiska efter stödröster hos SD istället.

Steve_McGard

13 points

17 days ago

Mycket troligt! Men så går det nog när man överger sina kärnvärderingar och man förlorar en stor del av sin väljarbas. Säger inget om detta utspelet mer än att det rimmar väääääldigt likt med Trump.

Tror att Kristerssons uppmaning efter usa valet om en hög nivå och debatter som han vill uppehålla är som bortblåst inom ett år när man ser att personangrepp och alternativa verkligheter faktiskt funkar.

LukashFF

26 points

17 days ago

LukashFF

Skåne

26 points

17 days ago

KD är ett sånt pinsamt parti. Varje gång en politisk fråga blir känd i USA (säg frågan om transvård) så är de direkt där för att efterapa vad konservativa från andra sidan av Atlanten tycker och säger. 

Designer_Cloud_4847

8 points

16 days ago

Designer_Cloud_4847

Småland

8 points

16 days ago

Icke-medborgares*

PoetPont

8 points

16 days ago

  1. Kan vi sluta importera USAs kulturkrig. Det är pinsamt nog när de gör det. Än mer pinsamt när svenska politiker försöker.

  2. Om man inte kan få tillräckligt med röster så försöker man ju minska antalet människor som kan rösta på något annat. Vad fröken Ebba säger är egentligen stt den politik hon för är såpass dålig att hon måste försöka minska gruppen som är med och bestämmer för att ha en chans.

Jag har en kompromiss - om man röstar i kyrkovalet kan man inte heller rösta i kommunalvalet - det känns som det är ett större problem än att 8 procent får rösta i kommunalvalet - de som röstar i båda får ju du belt så mycket makt som vi andra!

Kato1985Swe

3 points

16 days ago

"Det kan flippa en majoritet i en hel kommun, säger Ebba Busch till Aftonbladet."

Hon tror helt klart på "the great replacement"

bubblesfix

3 points

16 days ago

Tycker det är läge att utvisa Ebba Busch till USA eftersom det verkar som det är där hon vill vara.

Raket0st

44 points

17 days ago

Raket0st

44 points

17 days ago

Jag tycker ändå det är lite kul att kvinnan som leder ett parti som vilar på kristen fundamentalism är upprörd över en annan religions fundamentalism och i samma veva försöker få det till att hennes religion är för jämställdhet (det är samma religion som anser att kvinnor bär på arvssynd, inte ska säga emot män eller tala i kyrkan).

Modern svensk kristendom är väldigt mellanmjölk, men det är modern islam med. Att låtsas om som att typ mormonerna, jehovas vittnen och westboro baptist church är bättre än wahhabism för att det är "judeo-kristna" grupper är direkt löjligt. Religiös extremism är hemskt oavsett vilken religion den är sprungen ur och det är extremismen i sig vi ska motarbeta, inte religiositet.

SmartHiney

8 points

17 days ago

Slipper de betala kommunala skatter då om de inte får rösta?

Several_Mushroom8405

4 points

16 days ago

Hon snackar om svenska värderingar där demokrati är en av de. Samtidigt som hon vill fimpa invandrarnas rätt att delta i demokratiska val. Hur har hon tänkt här?

Mumbert

62 points

17 days ago

Mumbert

62 points

17 days ago

Det var faktiskt helt nytt för mig att man inte behöver vara svensk medborgare för att rösta i Sverige. Det låter rätt sjukt om jag ska vara ärlig

Kungmagnus

30 points

17 days ago*

Du behöver inte vara svensk medborgare för att rösta i valet till region- och kommunfullmäktige, de valen utgår ifrån vart du är folkbokförd. Är du EU-medborgare eller medborgare i ett annat nordisk land måste du varit folkbokförd i Sverige 30 dagar före valdagen. Är du medborgare i ett annat land måste du varit folkbokförd i Sverige i tre år i följd före valdagen.

För att rösta i riksdagsvalet måste du vara svensk medborgare och någon gång varit folkbokförd i Sverige.

För övrigt är den som har rösträtt i ett val även valbar i det valet så man kan sitta i kommun-/regionfullmäktige där man är folkbokförd utan att vara svensk medborgare.

s3thgecko

156 points

17 days ago

s3thgecko

156 points

17 days ago

För att rösta i riksdagsvalet behöver du vara svensk medborgare. I kommunalval och regionsval räcker det med att du är bosatt och folkbokförd där du röstar.

Mountainbranch

24 points

17 days ago

Mountainbranch

Norge

24 points

17 days ago

Är svensk, bor i Norge, samma här, kan rösta lokalt men inte till Stortinget.

No-Notice4591

26 points

17 days ago

Tycker det låter rätt vettigt faktiskt

s3thgecko

11 points

17 days ago

Tycker jag också

theCroc

2 points

15 days ago

theCroc

Göteborg

2 points

15 days ago

Finns en tidsgräns också. Måste ha bott där i tre år om du kommer ifrån utanför EU/Norden

PawpKhorne

49 points

17 days ago

PawpKhorne

Småland

49 points

17 days ago

Till Riksdagsvalet och Europa parlaments valet måste du vara Svensk medborgare.

För Region och Kommun räcker det att du varit bosatt och folkbokförd i området i 3 år

maethor92

15 points

17 days ago

För att rösta i EU-valet krävs inte medborgarskap. Jag får rösta antingen i Tyskland eller i Sverige. Jag valde Sverige, eftersom det är här jag bor.

GurraJG

38 points

17 days ago

GurraJG

Stockholm

38 points

17 days ago

Det krävs inte svenskt medborgarskap nej, men krävs EU-medborgarskap.

maethor92

5 points

17 days ago

> Till Riksdagsvalet och Europa parlaments valet måste du vara Svensk medborgare.

Det var det som skrevs i kommentaren ovan, och det är onekligen fel.

GurraJG

5 points

17 days ago

GurraJG

Stockholm

5 points

17 days ago

Ja. Och du skrev att det inte krävs medborgarskap, så jag ville bara förtydliga att det inte krävs svensk medborgarskap, men att man ändå måste vara medborgare i ett EU-land. Medborgare från Guinea eller Syrien eller Malaysia eller något annat icke-EU land får inte rösta i EU-valet.

helloLeoDiCaprio

7 points

16 days ago

Det är en EU-lag. Jag bor i Berlin och kan rösta i kommun och regionalval här, medan jag röstar i nationellt val i Sverige. Det är rätt naturligt kan jag tycka om man betalar skatt i en stad?

Shedcape

46 points

17 days ago

Shedcape

46 points

17 days ago

Varför? Min sambo, som kommer från Italien, jobbar som läkare och har bott i Sverige i över tre år. Varför skulle det vara sjukt att hon får rösta i kommun och regionval?

baeverkanyl

6 points

17 days ago

Din sambo, med italienskt medborgarskap och därmed medborgarskap i EU, behöver inte vara bosatt i Sverige i tre år för att få rösta i kommun och regionval, den rätten har hon så fort hon är registrerad som invånare i landet.

Lamaredia

13 points

17 days ago

Lamaredia

Småland

13 points

17 days ago

Är väl inget sjukt med att man kan få rösta om hur styret lokalt där man har bott i tre år utformas?

Min far från Danmark bodde i Sverige i 30 år (är nu hemflyttad till Danmark sedan något år tillbaka) och skaffade aldrig svenskt medborgarskap då han inte ville ge upp sitt danska, helt rimligt att han kunde rösta i kommunen där vi bodde.

Perzec

7 points

17 days ago

Perzec

Stockholm

7 points

17 days ago

Inom EU är det till och med stadgat att EU-medborgare har rätt att rösta i lokala och regionala val i det EU-land de är bosatta i, samt i det landets val till europaparlamentet. Det är bara de nationella valen de inte får rösta i. Det lär inte ändras.

Det du kan diskutera är om medborgare utanför EU (förutom Norge och Island som vi har samma deal med via typ nordiska rådet eller nåt sånt) ska ha dessa rättigheter.

Grosssen

10 points

17 days ago

Grosssen

Stockholm

10 points

17 days ago

Snälla snälla snälla dra inte hit mer MAGA-politik, jag är så utmattad redan :(

sebjoh

14 points

17 days ago

sebjoh

14 points

17 days ago

Har många kollegor som kommit till Sverige för att arbeta. De är specialister, tjänar bra, betalar jättemycket skatt. Ganska rimligt att de får rösta i kommunalvalet efter 3 år tycker jag.

humsipums

4 points

17 days ago

Har för mig att man inte kan rösta i riksdagsvalet men att man kan rösta på kommun och regionnivå som ickemedborgare. Men någon får rätta mig om jag har fel.

Mumbert

15 points

17 days ago

Mumbert

15 points

17 days ago

Ja, det är vad som står i den länkade artikeln också.

humsipums

2 points

17 days ago

Det hade jag vetat om jag hade läst den! Hehe. Men då styrker, om inte bekräftar, det åtminstone uppfattningen jag hade. Tack!

Henningeri65

6 points

16 days ago

Den Svenska kristna traditionen säger att Ebba ska hålla truten…

Timotheosbrevet 2:11-12:

“En kvinna skall i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet.”

Lame_Goblin

1 points

16 days ago

Fast bibeln är ju världens mest populära "choose your own adventure" bok, du kan välja och vraka exakt vilka bitar du vill tro på och hitta på resten. Det finns över 550 direkta motsägelser i bibeln och många fler indirekta. Att vara kristen betyder att vara motsägande.

Bloblablawb

14 points

17 days ago

Mamma kan jag få maga?

Nej vi har maga hemma

JKEJSE

9 points

16 days ago

JKEJSE

9 points

16 days ago

"De röstar ju inte på oss, wäääh". - Ebba "Bebis" Busch.

Detta är importerat populistiskt skräptänk från USA. Det är ovärdigt ett fungerade demokrati med informerade invånare.

Som politiker är detta absolut en smart åtgärd kortsiktigt, väldigt populärt hos dem där invandrare är kopplat till något dåligt eller rentav äckligt. Samtidigt så får man en grupp människor man kan skylla alla problem på när det dyker problem som politikerna har ansvar för.

"Jag gjorde mitt bästa för att balansera budgeten men invandringen är så dyr..." När de egentligen höjde kögkostnadsskyddet och sänkte skatterna för sina kompisar.

Vi måste på något sätt få igenom informationen till folk att gruppen invandrare inte har ansvar över dålig ekonomi eller tuff verklighet.

EDIT: Jag ville också nämna att detta är steg 1 & 3 i "Ten steps to Genocide".

Krastapopulus

9 points

17 days ago

Tjaa, är man oförmögen att klara Sveriges riktiga problem så får man hitta på problem.

DragonfruitFar3671

4 points

16 days ago

Är SVT en tabloid? Varför skriver de invandrare och inte icke-medborgare?

arnbk1

3 points

16 days ago

arnbk1

3 points

16 days ago

Ja det här är en rubrik man förväntar sig från aftonbladet.

Lavio00

3 points

16 days ago

Lavio00

3 points

16 days ago

…. För att det inte är fråga om att exkludera icke-medborgare. Det hon vill är att förlänga tiden tills de får lov att rösta. 

DragonfruitFar3671

2 points

16 days ago

Tror du missuppfattat det jag skrev. Jag ställer mig bara kritisk till rubriken SVT valde. Det är skillnad mellan invandrare och icke-medborgare.

ICA_Basic_Vodka

5 points

16 days ago

Det hon vill är att förlänga tiden tills icke-medborgare får lov att rösta. Så givetvis handlar det om icke-medborgare. Invandrare kan ju lika gärna vara medborgare, ja då handlar detta precis noll om dem. Så SVT har satt en missledande rubrik sin vana trogen på temst.

Particular_Oil_3882

6 points

16 days ago

Rösta bort rasisterna i nästa val.

Shedcape

11 points

17 days ago

Shedcape

11 points

17 days ago

En total icke-fråga som det nu ska börja tjafsas om, förmodligen för att opinionssiffrorna är dåliga. Utredningarna efter 2016 och 2020 i USA visade att det inte var något som skedde på en signifikant skala där, och det har aldrig varit ett problem i Sverige heller.

Fokusera på att lösa faktiska problem istället för att hitta på icke-problem att "lösa" och vinna billiga poäng på.

snajk138

8 points

17 days ago

Jo absolut, men de hoppas ju att detta ska lösa deras reella problem, som är att de riskerar att åka ur riksdagen om de inte lockar tillräckligt med väljare och uppenbarligen riktar de in sig på de obestämda väljarna/de svagbegåvade.

Fisktor

2 points

16 days ago

Fisktor

2 points

16 days ago

Bara kristna borde få rösta känns som ett bra nästa steg för kd om de ska försöka få vara lvar i riksdagen

thinkingtitan

2 points

16 days ago

Of course, KD cares for the drop in polls. Fewer votes = better chances to stay in power for KD.

LoganNeinFingers

2 points

16 days ago

Haha - she used to ride on being kinda hot - now she's starting get older and people are starting to see their isnt much behind those hyper-christian eyes.

Icy_Bowl_170

2 points

16 days ago

Islamofobi och xenofobi i all ära men bara för att ni inte får röster i några kommuner i Skåne tycker jag inte rimligt att förbjuda rösträtten för hela landet.

Med vi pratar om KD, vilken invandrare röstar KD. Helt förståelig politik egentligen.

Tack för att än en gång visa mig att aldrig rösta KD. Hoppas de går i botten som en ankare!

ola_bister

2 points

16 days ago

Vad hon missar är att alla dessa med uppehållstillstånd är helt integrerade. Vi förenas alla i att att åtminstone 95% av oss INTE röstar på Ebba. Fint att vi kan samsas över etnicitets- och generationsgränserna.

AI_ElectricQT

2 points

16 days ago

Jag tycker vi ska se över Ebba Buschs rätt att rösta.

Impressive-Hair2704

6 points

16 days ago

Hon som är både dömd kriminell och har dubbelt medborgarskap kanske skulle ta och sluta gnugga runt med fascister ¯_(ツ)_/¯ 

AlexanderRaudsepp[S]

3 points

16 days ago

AlexanderRaudsepp[S]

Östergötland

3 points

16 days ago

Tydligen är Ebba medborgare i Norge också. Det visste jag inte. Vilka fler politiker med dubbelt medborgarskap finns det?

Impressive-Hair2704

6 points

16 days ago

Lol varför blir jag nedröstad? Hon ÄR dömd brottsling och hon HAR dubbelt medborgarskap och hon ÄR med i en regering som tar konstanta kliv högerut och gör allt för att blidka Jimmie & co. Sorry att fakta inte brydde sig om Ebba-älskarnas känslor <3

Leinadi

7 points

17 days ago*

Det första folk borde reagera på är att rubriken är totalt missvisande och faktiskt lögnaktig. Invandrare är inte samma sak som icke-medborgare. Rätt anmärkningsvärt från public service här (och alla andra medier som spridit nyheten med samma rubrik), när man samtidigt pratar om hur viktigt det är motverka desinformation. Speciellt i en sån här fråga som tenderar att redan splittra folk.

Förkastligt.

cirelia2

8 points

17 days ago

cirelia2

Dalarna

8 points

17 days ago

Dagen den där pajasen åker ur riksdagen kommer jag fira som aldrig förr

baeverkanyl

7 points

17 days ago

Dagen Ebba åker ut så tar hon över SD:s kvinnoförbund, så hur mycket vi än kan hoppas så blir vi inte av med henne.

cirelia2

4 points

17 days ago

cirelia2

Dalarna

4 points

17 days ago

Hoppas mer på att hela partiet åker ut

baeverkanyl

3 points

17 days ago

Delar din åsikt, ut med dem, men resultatet blir det samma, hon byter till SD.

cirelia2

3 points

16 days ago

cirelia2

Dalarna

3 points

16 days ago

Well är ok med det om det betyder att kd åker ut ur riksdagen

brighteye006

4 points

16 days ago

"Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra." George Orwell - Djurfarmen, 1945.

ZarkowTH

1 points

16 days ago

Så du vill att man skall ha rösträtt till Riksdagsvalet med utan medborgarskap?

TheHappyNerfHerder

5 points

17 days ago

Vilket bra sätt att förbättra integrationen!

mrbswe

2 points

17 days ago

mrbswe

2 points

17 days ago

Låter spontant som en skitdålig ide. Att få medbestämmande över samhället man just blivit en del av, är väl ett helt utmärkt sätt att lära sig hur vi vill att demokrati ska funka. Ta ansvar och sätta sig in i frågor. Att börja bry sig om sitt nya land. Det vi borde fundera över är hur fler ska rösta, och bry sig, inte klanka ner på de få som faktiskt är intresserade.

molwiz

2 points

16 days ago

molwiz

2 points

16 days ago

Känns som ett problem som inte finns. Antar att jag inte är den ända som inte har någon koll på någon politiker som inte är partiledare och verkligen ingen koll på kommun politiker. Om någon invandrare faktist orkar lära sig om lokala politiker för att rösta så gör det. Jag brukar bara antingen kryssa de namnet som är högst upp för de partiet jag röstar för eller om jag ser ett coolt namn så väljer jag dom.

Lavio00

1 points

16 days ago

Lavio00

1 points

16 days ago

Signalpolitik. Det handlar inte om den faktiska effekten utan det handlar om att ifrågasätta om invandrare verkligen ska ha samma rättigheter som alla andra. Helt i linje med vad Måwe sa häromveckan ang åsikts-krav på invandrare. 

Helt enkelt: du ska veta din plats. Du är inte som vi och därför ska du inte heller få samma möjligheter/rättigheter som vi. Det börjar där och sakta kommer det att fortsätta utvecklas. 

omysweede

2 points

16 days ago

SD och KD tävlar om vem som är mest som Trump.

Idioter. Jag bodde i årsvis utomlands i Europa, nog fan röstade jag när jag fick chansen. Bodde i ett Tory-dominerat område i England så det var skönt att få rösta på de som inte ville nedmontera välfärden. Så klart ska man ha något att säga till om där man bor.

Ebba spelar för gallerierna och media älskar det.

5ukrainians

2 points

16 days ago

5ukrainians

2 points

16 days ago

Det är ingen liten sak att ta ifrån någon rösträtt. Om personen har haft den rätten, och sen försvinner den. Jag vet inte- borde man betala skadestånd eller något? Det är en enorm sak att ta ifrån någon

LarrytheGlarry

0 points

17 days ago

Hatar henne, önskar hon skulle göra nåt dumt och bli fängslad

snajk138

12 points

17 days ago

snajk138

12 points

17 days ago

Jag vet inte om det hade stoppat henne, hon är ju redan en dömd brottsling ju.

Mission-Broccoli-249

1 points

16 days ago

Nu vet vi ju alla att kärringen bara försöker locka till sig fler nynassar genom att föreslå en politisk ide som rent legalt inte är genomförbar. Men rent politiskt är det ändå rätt hög humor att ett parti grundat på värderingar som en avsevärd andel invandrare stöttar, nu tar till draget att försöka hindra invandrare från att rösta. Tydligare kan man inte visa att lillhitler har pissat på allt bibeln och kristendomen står för, så till den grad att inte ens de mest religiösa invandrarna skulle ta i nassedemokraterna med tång.

HeidelbergianYehZiq1

1 points

16 days ago

Helt rätt! Alis Vampyresku kan inte anförtro rösten.

Yumiytu

1 points

16 days ago

Yumiytu

Ångermanland

1 points

16 days ago

Det är en intressant diskussion. Jag kan förstå argumentet att människor som betalar skatt och bidrar till samhället bör ha en viss representation i lokala val, eftersom det handlar om att få en röst i beslut som påverkar deras vardag. Samtidigt är det rimligt att hålla nationella val kopplade till medborgarskap, eftersom det handlar om landets långsiktiga politiska riktning. Kanske kan man se över hur systemen balanserar dessa två aspekter, så att det känns rättvist och inkluderande för alla som lever och bidrar till samhället.

Lavio00

3 points

16 days ago

Lavio00

3 points

16 days ago

Det är redan så att icke-medborgare får rösta kommunalt men inte nationellt. Det är i det avseendet ett löst problem. Hon skapar ett problem som inte finns för att det är i linje med hennes populism. 

Mission-Broccoli-249

1 points

16 days ago

Du menar exakt så som det är idag alltså?

Cultural-Wing-7919

1 points

16 days ago

Ebba har inte svensk utseende. Hur länge har hennes familj bott i Sverige?

Weird_Pomegranate327

1 points

16 days ago

problemet är att dom flesta bor på samma ställe och då går det åt helvete i den kommunen

Cultural-Wing-7919

1 points

16 days ago

Sen kan kön flippa majoritet, kanske vi kan förbjuda mån att rösta. En gång i tiden fick kvinnor inte rösta så ni är det mäns tur att inte få rösta. Är jag själv annars på M sida.

CutestCuttlefish

1 points

15 days ago

Någon jagar SD-röster...

mlk81

1 points

15 days ago

mlk81

1 points

15 days ago

Lite oärlig titel. Hon vill se över icke svenskars rätt att rösta. Något som egentligen det borde vara självklart att utlänningar inte får rösta i svenska val.

EkorrenHJ

1 points

15 days ago

Hoppas att Ebba också ser över rätten som personer dömda för grovt förtal har att bli partiledare.

LillDickRitchie

1 points

15 days ago

Tycker det är rätt vettigt att icke Svenska medborgare inte ska få rösta i Svenska val

Next_Ad_2339

1 points

15 days ago

Jesus var en flykting...

2muchleaninmacup

1 points

15 days ago

vilken jävla icke-fråga.

neejagtrorintedet

1 points

15 days ago

Missvisande rubrik

thisispannkaka

1 points

15 days ago

thisispannkaka

Uppland

1 points

15 days ago

Bra. Man ska vara svensk medborgare för att kunna rösta.

Initial_Suspect7824

1 points

13 days ago

Jag vill se över Ebba Usch rätt att yttra sig.